Anketa

16.08.2009 21:10

Chcela by som Vám úprimne poďakovať za hlasy, v ankete, z každého jedného hlasu mám radosť. Aj z tých, ktoré tvrdia, že by si nechceli dať poradiť v oblasti životného štýlu, výživy a zdravia (no dobre, keď mám byť úprimná z tých menej). Skúsim teda diskutovať na základe vypočutých aj iných názorov, prečo som presvedčená, že je  dôležité zriadiť sieť odborníkov, ktorí na základe vždy najnovších poznatkov vedy nám poskytnú poradenstvo! Pretože v dnešnej dobe bulváru...kde novinári lovia len senzácie, ktoré zvýšia predajnosť...nedá sa riadiť informáciami veľakrát vytrhnutými z kontextu! A netreba zabúdať ani na to, že v tomto prípade tradícia nám nepomôže (jedli to i moji rodičia a prarodičia a pod.), pretože náš životný štýl sa výrazne líši od toho ich (menej  alebo minimum pohybu, zdevastované životné prostredie, všade samé aditíva, xenobiotiká, potraviny, ktoré majú tak dlhú trvanlivosť...)

1.Prednedávnom som počula argument, že jeden jedného známy sa živí všetkými tými typickými slovenskými jedlami (zabíjačka, klobásky, slaninka a spol.), zeleninu a ovocie vôbec nemusí a je zdravý ako buk.. teda vlastne aj keď nie, cholesterol má v norme na rozdiel od jeho manželky, ktorá žije „zdravo“. Začnem odzadu...čo sa myslí pod pojmom zdravo? Keď som pracovala na ambulancii pri krvných odberoch na cholesterol a spol. (keďže táto téma ma vždy zaujímala) sme s našimi klientmi často rozoberali otázku stravy...čo a ako jedia. Veľa krát som sa stretla s tým, že mnohí z nich boli presvedčení, že nejedia nič mastné a napriek tomu majú vysoký cholesterol. Keď sme to spolu prebrali, vylúčili z jedálneho lístka nevhodné veci a zlé kombinácie, doporučili sme trošku pohybu .. čuduj sa svete...pri opakovanej kontrole po troch mesiacoch hladiny tukov v krvi klesli a vmestili sa do normy. Toto som chcela k tej manželke, ktorá sa vraj stravuje zdravo. Teraz k tomu pánovi: naozaj má tie tuky v norme? sú dve možnosti...alebo tu má vplyv rezistencia k priamemu ovplyvneniu genómu diétou (je pravdepodobné, že o niekoľko rokov bude medicína schopná rozoznať genetickú výbavu jedinca tak, že vďaka nutrigenomike budú preventívne opatrenia v oblasti výživy cielené presne na jednotlivca) alebo tento pán iba robí silné ramená a my mu to s radosťou uveríme...veď máme ďalší dôkaz, že je zbytočné sa v niečom obmedzovať...

2. že štúdie aj tak potvrdia niečo iné, jedna niečo potvrdí.. iná takéto tvrdenie vyvráti a tak sa im vlastne vôbec nedá veriť, lebo aj tak sú kúpené...áno je to možné.. ale nie vo vedecky prijatých štúdiách, ktoré sú založené na EBM (evidence based medicine) dôkazoch a ktoré majú svoju gradáciu, od randomizovanej , kontrolovanej štúdie, ktorá ma najvyššiu hodnotu dôkazu a ktorá musí spĺňať prísne kritériá... až po sériu štúdií s nekontrolovaným postupom, ktoré nemôžme označiť ako EBM definitívne dôkazy. Ďalej sú tu výsledky metaanalýzy, poolingu kde sú dosiahnuté výsledky s veľkou štatistickou silou vyplývajúcej z viacerých štúdií. Vyznáte sa v tom? Spoľahnete sa na bulvár, alebo na niekoho, kto Vám naozaj dokáže fundovane poradiť???

A tak by sme mohli pokračovať..., ak máte svoje skúsenosti, prípadne zaujímavú tému do diskusie...je naozaj najvyšší čas o tom rozprávať, či písať, aj keď by to bola iba kvapka v mori.. treba premýšľať nad vecami, pretože tak ako svoju motorku či auto nenakŕmite nekvalitnou tekutinou (spôsobí Vám to ďalšie vysoké výdavky a znížite  tým ich životnosť), tak aj o vlastný organizmus sa treba starať- pre bezporuchový chod  a zvýšenie životnosti...

Ak ste sa dopracovali až sem, úprimne ďakujem :D!

Späť